Literatuur Vlaanderen stapte op korte termijn in bij het Slow Writing Lab en vaardigt nu voor het eerst twee auteurs uit Vlaanderen af voor de volgende editie: Yousra Benfquih & Samira Saleh.
Talentontwikkeling is dan ook in het meerjarenplan voor de nieuwe beleidsperiode 2021-2025 van Literatuur Vlaanderen een speerpunt.
Sinds 2015 organiseert het Nederlands Letterenfonds, samen met Nederlandse kunstopleidingen en literaire organisaties jaarlijks het Slow Writing Lab. Deze eenjarige opleiding biedt een select aantal jonge schrijvers een omgeving waarin ze hun talent op creatief en professioneel gebied kunnen ontwikkelen en wil op die manier de kloof tussen het hogere kunstonderwijs en de beroepspraktijk te verkleinen. Aan de voorgaande vijf edities van Slow Writing Lab namen al veertig talenten deel, waaronder Simone Atangana Bekono, Lotte Lentes, Hélène Christelle Munganyende, Lotte Lola Vermeer, Marjolein Visser en Lisa Weeda.
Zesde editie van het Slow Writing Lab
Vanaf januari 2021 werken de elf talenten een jaar lang intensief aan een persoonlijk creatief onderzoek onder begeleiding van Michiel Koelink (media kunstenaar en docent aan de Breitner Academie Amsterdam en de master MADTech van de Academie Minerva Groningen), het Letterenfonds en de betrokken partners.
Het Lab bestaat verder uit maandelijkse plenaire (werk)bijeenkomsten en masterclasses, en is ingericht als een ‘vrije master’: de talenten kiezen zelf hun onderwerp of thema, en stellen een eigen programma samen onder begeleiding van een individuele coach en experts bij hun specifieke ontwikkeltrajecten.
De hogeschoolopleidingen Creative Writing van ArtEZ, Beeld en Taal van de Gerrit Rietveld Academie en Writing for Performance van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht selecteerden op uitnodiging van het Nederlands Letterenfonds ieder twee schrijftalenten uit hun alumnipool voor het talentontwikkelingstraject. Om ook schrijftalent zonder kunstvakopleiding deze unieke kans te bieden, droegen ook Poetry Circle Nowhere, El Hizjra en Lilith Magazine een aantal auteurs voor.
De twee deelnemers uit Vlaanderen
Yousra Benfquih is doctor in de rechten en schrijfster. In 2017 maakte ze een vliegende start: ze won de txt-on-stage wedstrijd Naft voor Woord – waarmee ze in de voetsporen treedt van stadsdichters Maarten Inghels en Maud Vanhauwaert – en werd als opkomend literair talent geselecteerd voor de schrijfresidentie van deBuren in Parijs.
Sindsdien is Yousra een vaste waarde in de Vlaamse spoken word scene. Dichtend stond ze reeds op talrijke podia, gaande van de Roma en de Arenberg tot de Bozar en Theater aan Zee, waar ze steeds speelt met het evenwicht tussen humor en ernst, tussen ongemak en ontroering.
Daarnaast schrijft ze ook beschouwende teksten: haar columns verschijnen onder meer in De Standaard en De Morgen, en in 2019 haalde ze de shortlist van de Joost Zwagerman Essayprijs.
Dit najaar gaat ze op Passa-Porta schrijfresidentie in Somerset-Oost (Zuid-Afrika) om aan haar debuut te werken: een novelle waarin poëzie, proza en essay in elkaar overvloeien, en vele andere grenzen verwateren. Met het Slow Writing Lab wil ze haar tot nu toe vooral opdrachtgebonden, reactieve schrijverschap meer van binnenuit verkennen en vormgeven.
Samira Saleh is een spoken word performer, student Agogische Wetenschappen en organisator. Ze groeide op met drie achtergronden, een Egyptische achtergrond van huis uit, een Marokkaanse in haar directe omgeving én een dominante diaspora-achtergrond met Nederlandse roots, met de wortels uit de grond getrokken om in België nieuwe grond te vinden. Haar artistieke taal is er één die direct, onbelemmerd en compromisloos is. Ze vertaalt wat ze ziet, beleeft en ervaart als moslima en als vrouw van kleur in onze samenleving.
In 2021 start Samira in de adviescommissie auteurslezingen van Literatuur Vlaanderen en met een artistiek onderzoek rond onder andere Arabisch feminisme in storytelling binnen Noord-Afrika en de diaspora. Ze gaf eerder al les op LUCA School of Arts en als kunstenaar trad ze al op in Birmingham, Belgrado, Londen en Caïro voor verschillende projecten zoals het Tashweesh Festival, Shubbak Festival en Apple’s and Snakes Hit The Ode. Als coördinator is ze ook actief bij Mama’s Open Mic, een spoken word platform in België dat kunstenaars de kans geeft hun werk aan een breed publiek te tonen.
Lees het persbericht van het Nederlands Letterenfonds.