Voor het derde jaar op rij nemen enkele jonge auteurs uit Vlaanderen deel aan het Slow Writing Lab, een Nederlands talentontwikkelingsproject waarin een select aantal jonge auteurs hun creatief en professioneel talent kunnen ontwikkelen. De achtste editie ging van start op 20 januari 2023 en dit jaar nemen deze drie auteurs uit Vlaanderen deel aan het eenjarige traject: Sefora Sam, Tine Decramer en Mona Thijs.
Slow Writing Lab?
Sinds 2015 organiseert het Nederlands Letterenfonds, samen met Nederlandse hogere kunstopleidingen en literaire organisaties, jaarlijks het Slow Writing Lab. Dat eenjarige traject creëert een omgeving waarin een select aantal jonge schrijvers zich op allerlei manieren kunnen ontwikkelen. Op die manier wil het Lab de kloof tussen het hogere kunstonderwijs en de beroepspraktijk verkleinen. Aan de voorgaande zeven edities van Slow Writing Lab namen al meer dan vijftig auteurs deel.
Achtste editie
Vanaf 20 januari 2023 werken twaalf auteurs een jaar lang intensief aan een persoonlijk creatief onderzoek. Ze worden daarbij begeleid door Michiel Koelink (docent Time Based Media, Art Sciences en Game Design bij de bachelor en master van de Academie Minerva en Hanze Hogeschool Groningen), het Nederlands Letterenfonds, Literatuur Vlaanderen en de betrokken partners. Sinds 2021 worden alle deelnemers ook individueel begeleid door een coach.
Het Lab bestaat verder uit maandelijkse plenaire (werk)bijeenkomsten en masterclasses, en het is ingericht als een ‘vrije master’: de deelnemers kiezen zelf hun onderwerp of thema, en ze stellen een eigen programma samen onder begeleiding van een individuele coach en experts bij hun specifieke ontwikkeltrajecten.
Selectie
De hogeschoolopleidingen Creative Writing van ArtEZ, Beeld en Taal van de Gerrit Rietveld Academie en Writing for Performance van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht selecteerden op uitnodiging van het Nederlands Letterenfonds ieder twee schrijftalenten uit hun alumnipool voor het talentontwikkelingstraject. Ook de literaire organisaties Poetry Circle Nowhere en El Hizjra droegen samen drie namen voor.
Voor de achtste editie zette Literatuur Vlaanderen opnieuw een samenwerking op met twee opleidingen uit Vlaanderen. De afdeling Woordkunst van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en de afdeling Schrijven van het Brusselse RITCS vaardigden elk een oud-student af naar het Slow Writing Lab. Het Koninklijk Conservatorium biedt via docente Lara Taveirne mee begeleiding aan. Zoals elk jaar draagt ook een organisatie een kandidaat aan, voor deze editie is dat Mama’s Open Mic.
De drie deelnemers uit Vlaanderen
Sesa - Sefora Sam
Sefora Sam, ook bekend als Sesa, is een spoken word dichteres, auteur en performer uit Antwerpen. Ze laat zich inspireren door zowel de kleine als de grote dingen die dagelijks op haar pad komen. Sesa staat vooral bekend om oprechte, kwetsbare en openhartige introspectie doorheen poëzie. Haar superkracht is om liefde, groei, aanvaarding en zelfliefde te spinnen uit liefdesverdriet, onzekerheid en jeugdtrauma's. Ze is de auteur van dichtbundels ‘The Thrill of Victory’ (2016), ‘The Break Free’ (2020) en de werkbundel ‘Rose Quartz’ (2019). In 2022 richtte Sesa ‘Break Free Babes’ op, een gemeenschap voor vrouwen die ruimte creëert voor collectieve heling door het beoefenen en aanschouwen van kunst. Door haar poëzie te delen en ruimte te creëren voor heling, hoopt Sesa een gemeenschap op te bouwen die zich minder alleen voelt en samen kan groeien.
Tine Decraemer
Tine Decraemer was als kind altijd al gefascineerd door de kleinste dingen. Ze observeerde de wereld om haar heen en verwerkte die in haar wildste fantasieën. En daar ligt het zaadje voor haar passie voor theater, een plek waar je eender welke wereld kunt creëren. In 2022 studeerde Tine af als schrijfster aan het RITCS in Brussel. In haar eindwerk ‘Hier wordt er geleefd’, een theaterdialoog waar tijd en ruimte slechts een vage schets zijn, gaat een twintigjarige in gesprek met een oudere versie van zichzelf. Als theatermaker onderzoekt Tine steeds opnieuw prangende levenskwesties.
Mona Thijs
Mona Thijs is master in de Woordkunst. Ze schrijft proza, podiumteksten, podcastverhalen, columns en impressies. Regelmatig treedt ze op met haar eigen werk. Momenteel werkt Mona samen met maker Astrid De Haes aan de danstheatervoorstelling ‘Blueberries Leave Bruises on the Skin’. Voor theaterwerkplaats HETGEVOLG begeleidde ze een theatertraject met anderstalige nieuwkomers. Ook realiseerde ze ‘Playlist van de pluk’, een meertalige radioreeks waarin ze aan de slag ging met de muziek, verhalen en talen van seizoenarbeiders in de Haspengouwse fruitpluk.