Dieren

Dieren werden veelvuldig door Ward getekend en vormen een van de meest herkenbare visuele motieven doorheen zijn werk. De publicatie 'I’m a Bat' (25), waarin een selectie volksverhalen bevolkt wordt door een resem aan diersoorten, is hier een mooi voorbeeld van.

Wards eerste publicaties behelzen een handvol zines (26)-(27)-(28)-(29) en een boek (30) waarin de menselijke figuur centraal stond. Hierin portretteerde hij willekeurige individuen, waarvoor hij referentiemateriaal vond op het internet (zie: Internet). Daarna verschoof de focus langzamerhand naar het dierenrijk. Zo werd een belangrijke rol toegedeeld aan de familie der primaten (31)-(32), slangen en vogels (33), vissen (34) of katten (35). Deze fascinatie culmineerde uiteindelijk in een personificatie van de kunstenaar met dieren en beesten (zie: Haas & Gaai, Boris & Kitchenknife, Loloman). Tegelijk begonnen thema’s als jeugdcultuur en een sluimerende interesse in het stedelijke aan belang te winnen, zoals in 'The Breeze' (36). De laatste jaren concentreerde Ward zich het meest op narratief werk, met als resultaat onder andere het beeldverhaal 'Wolven' (19), in samenwerking met scenarist Enzo Smits.

Dieren, tekening door Ward Zwart

Dieren.

©

Ward Zwart

Naast de haas is de wolf misschien wel het dier dat lezers het meest associëren met Wards oeuvre. Opvallend is dat — in tegenstelling tot de haas — de wolf als getekend schepsel maar zelden terugkomt in zijn tekeningen. In 2011 werd een kortverhaal (zie: Boomhut) uitgebracht onder de titel 'Wolf' (3), dat ook terugkeert in de bundeling 'Mostly Cola' (6). Net als in 'Wolven' vinden we hier vele dieren terug: de haas, de vos, de duif, ..., maar blijft de wolf onzichtbaar. Belangrijker dan het dier is het zwervende en mystieke karakter, alsook de verbeelding die het idee van ‘de wolf’ oproept. Deze kenmerken zijn in veel van de personages in Wards verhalen terug te vinden. Het zijn schuchtere figuren die, weg van de massa, navigeren doorheen hun omgeving: zoekend, dwalend, alleen. De titel 'Wolven' was nooit een verwijzing naar het dier, maar altijd naar de doelloze jongeren in het boek.

Op de cover staat in het klein de hashtag #fuckfakewolven, die gelezen kan worden als een eerbetoon aan de zoekenden en zwervenden (zie Outsiders) onder ons, en als een opgestoken middelvinger naar zij die gewoon met de stroom meezwemmen.

FUN FACT: Het verhaal gaat dat Ward in zijn jeugdjaren op het platteland een wilde kauw temde.

FUN FACT (BONUS): In de zomer van 2020 nam Ward nog deel aan een Wolvenwandeling in Kasterlee, en haalde hiermee de regionale kranten. Op een bordkartonnen model na, zag hij geen enkele wolf. #fuckfakewolven.

  • (3) Wolf — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2011, oplage: 100, techniek: risografie, 2 kleuren, extra flapje met logo rond de omslag.
  • (6) Mostly Cola — Ward Zwart. Bloemlezing met kortverhalen uit 2010 en 2011. In eigen beheer: Antwerpen, oplage: 500, offset in twee spotkleuren, uitvouwbare stofomslag.

  • (19) Wolven — Enzo Smits en Ward Zwart. Bries: Antwerpen, 2016. Tweede druk, 2020. Vertaald naar het Frans als Wolven — Même Pas Mal: Marseille, 2018.

  • (25) I’m a Bat — Ward Zwart. Knust/Extrapool: Nijmegen, 2013, techniek: risografie.

  • (26) Portraits — Ward Kuypers. In eigen beheer: Kalmthout, 2006, oplage onbekend, techniek: fotokopie, kleurenfotokopie op omslag die het binnenwerk omwikkelt.
  • (27) Portraits 2 — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2007, oplage: 50, techniek: fotokopie op verschillende papiersoorten, kleurenfotokopie in 1 kleurgang voor de omslag.
  • (28) Portraits 3 — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2008, oplage onbekend, techniek: (kleuren)fotokopie op verschillende papiersoorten, kleurenfotokopie in 2 kleurgangen voor de omslag.
  • (29) 50 — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2008, oplage onbekend, techniek: fotokopie, eenzijdig bedrukt.
  • (30) Herd Animals — Ward Zwart. Bries: Antwerpen, 2009.
  • (31) Posters and Flyers, July ’06 April ’08 — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, rond 2008, techniek: fotokopie en kleurenfotokopie met uitvouwbare posters van verschillende afmetingen in het binnenwerk.
  • (32) AAP1 — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, jaartal onbekend, oplage onbekend, techniek: fotokopie op één vel papier, samengevouwen als harmonica.
  • (33) The Snakes under My Skin — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2012, oplage: 100, techniek: fotokopie, omslag op zwart papier.
  • (34) By the Seaside — Ephameron en Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2008, oplage: 250, techniek: kleurenfotokopie in één of twee drukgangen, kalkpapier, fortune teller miracle fish, paperclip
  • (35) Babycat Loves You — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2007, oplage: 15, techniek: fotokopie met omslag van linosnede in twee kleuren.
  • (36) The Breeze — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2010, oplage: 25, techniek: fotokopie.