Haas & Gaai

(alter ego)

De haas is een van de vaakst terugkerende schepsels in Ward Zwarts oeuvre. Niet alleen speelt de haas een rol in verschillende verhalen en illustraties, hij prijkte als totemdier ook getatoeëerd op de arm van de kunstenaar. De knager leent tevens zijn naam aan enkele zijprojecten. Ward was één van de oprichters van Huis Haas (58), dat zich later ontpopte tot Grafixx (48), waarvoor hij van 2012 tot 2018 huisillustrator en medecurator was.

Haas & Gaai, tekening door Ward Zwart

Haas & Gaai bespelen hun makers: Ward Zwart en Ignace Cami (vlnr).

©

Ward Zwart

Daarnaast vormde Ward een kunstenaarsduo met Ignace Cami onder de naam ‘Haas & Gaai’. Deze twee ongetemde artiesten maakten het bont tijdens residenties in galerijen en schopten overal waar ze kwamen vrolijke chaos. Hun projecten bestonden steeds uit installaties, aangevuld met beeldverhalen. Ze realiseerden twee tentoonstellingen (zie: Boomhut), steeds gekoppeld aan een nummer van 'Het komen en gaan van Haas en Gaai' (59)-(60). Na afloop van hun tweede project werden Haas en Gaai gevraagd om een verslag te leveren over de opbouw en het verloop van de gehele groepstentoonstelling. Hiervoor kregen ze vrij spel. Ze besloten een satirisch magazine te maken. 'Het Frank Blad' (61) staat vol interviews met de deelnemende kunstenaars, een kort beeldverhaal, een woordpuzzel en een astrologische pagina.

Niet veel later kregen Haas & Gaai met hulp van Lokaal 01 (62) de kans om enkele weken op residentie te gaan in het Frans Masereel Centrum (63). Daar ontwierpen ze een valse cover voor de Nederlandstalige cultuurkrant De Witte Raaf (64), als promotiemateriaal voor hun gelijknamige langspeelfilm met handpoppen. Dit ambitieuze project werd echter nooit uitgevoerd. Twee handpoppen van ratten, nieuwe personages die voor het eerst verschenen in het script van 'Haas & Gaai: De Witte Raaf', maakten enkele jaren later alsnog hun opwachting als Boris & Kitchenknife (zie: Boris & Kitchenknife).

FUN FACT: Tijdens een zeldzame lezing beschreef Ward het duo Haas & Gaai als “het bastaardkind van Fischli & Weiss (65) en 'Beavis and Butt-head' (66)”.

  • (48) Grafixx — internationaal beeldend festival. De Studio: Antwerpen, 2012-nu.
  • (58) Huis Haas — kleinschalig podium voor illustratieve kunsten. Kornél: Antwerpen, 2012-2016.
  • (59) Het komen en gaan van Haas en Gaai — Ward Zwart en Ignace Cami. In eigen beheer: Antwerpen, 2013, oplage: 40, techniek: fotokopie, dvd.
  • (60) Het komen en gaan van Haas en Gaai 2 — Ward Zwart en Ignace Cami. In eigen beheer: Antwerpen, 2013, oplage: 20, techniek: fotokopie, foto met paperclip.
  • (61) Het Frank Blad — Ward Zwart en Ignace Cami. Magazine dat werd samengesteld na afloop van groepstentoonstelling Graphic A.N.D: A Framed Utopia (zie: Boomhut) en de deelnemende kunstenaars enkele brutale vragen stelde. Electron: Breda, 2014.
  • (62) Lokaal 01 was een boeiend en bloeiend kunstenaarsinitiatief in Antwerpen dat in 2016 de deuren sloot.
  • (63) Frans Masereel Centrum: een residentie- en tentoonstellingscentrum voor grafische kunsten van de Vlaamse overheid te Kasterlee waar Haas & Gaai op residentie gingen in 2014.
  • (64) De Witte Raaf is een tijdschrift over recente en hedendaagse kunst, gratis verspreid in het Nederlandstalige gebied.
  • (65) Peter Fischli en David Weiss vormden een Zwitsers kunstenaarsduo.
  • (66) Beavis and Butt-head — Mike Judge. MTV: 1993-2011. Amerikaanse, vaak obscene tekenfilmreeks.